1) Koolhydraten en vezels

Topic Progress:

Dit zijn opzichstaande moleculen of gekoppelde kettingen van suikermoleculen die we grofweg in 2 groepen kunnen verdelen:

Simpele koolhydraten
Dit is een enkele suikermolecuul of een kleine ketting van 2 moleculen. Voorbeeld: Sucrose en lactose. Sucrose is glucose + fructose en lactose is galactose + glucose.

Complexe koolhydraten
Over het algemeen langere kettingen van suikermoleculen die gekoppeld zijn. Denk aan zetmeel, cellulose en glycogeen.

De primaire functie van koolhydraten is het geven van energie. Het is de primaire energiebron van ons lichaam en brein.

Voorbeelden van simpele koolhydraatbronnen:

  • Tafelsuiker, bruine suiker
  • Honing, Agave siroop
  • Jam
  • Fruit, fruitsap, frisdrank
  • Snoep

Voorbeelden van complexe koolhydraatbronnen:

  • Groenten
  • Groenten met veel zetmeel als aardappelen, zoete aardappelen, rijst en pompoen
  • Volkoren producten als havermout, volkoren pasta en volkoren brood
  • Bonen, erwten en linzen

Koolhydraten zijn niet essentieel voor ons lichaam omdat we ook eiwitten en vetten kunnen omzetten in glucose om vervolgens weer te gebruiken als energie. De enige bronnen die we nodig hebben zijn groenten en fruit omdat ze essentiële vitaminen en mineralen bevatten.

Hieronder een tabel (afbeelding 6) met de verschillende vormen van suiker (koolhydraten).

Eenmaal gegeten worden alle koolhydraten afgebroken tot de simpelste vorm voordat ze in de bloedbaan worden opgenomen. Deze vorm is glucose en wordt opgeslagen in onze lever of spieren of direct gebruikt als energie. 1 gram koolhydraten staat gelijk aan 4 kcals.

Afbeelding 6: De verschillende soorten koolhydraten

Vezels

Vezel is ook een macronutriënt die we in een kleine hoeveelheid nodig hebben voor een optimale gezondheid. Het is een koolhydraat dat we niet volledig kunnen verteren, echter zijn ze heel belangrijk voor onze vertering.

En dat is niet alles, ze helpen ook bij:

  • Het verminderen van kankercellen in de dikke darm
  • Het verlagen van cholesterol
  • Het versterkt het gevoel van verzadiging
  • Het helpt bij het reguleren van onze suikerspiegel

We hebben een minimum nodig en we kunnen een maximum aan:

  • Minimaal 20g / 25g voor vrouwen / mannen
  • Maximaal 20% van je totale inname aan koolhydraten

Een teveel aan vezels kan ervoor zorgen dat we ons opgeblazen voelen, last krijgen van gas, constipatie en diarree. Er zijn heel veel soorten vezels die weer onder te verdelen zijn. Twee soorten vezels, namelijk: oplosbaar en onoplosbaar.

Oplosbare vezels trekken water aan en nemen het op waardoor we de vertering van voedsel vertragen en onoplosbare vezels stoten water juist af en vullen de maag. Door beide voelen we ons langer vol en kunnen we voedsel beter opnemen.

Module voortgang

Deze module

Earned Course Points:

contact ons

Op werkdagen doen wij ons best om binnen 24 uur op jouw mail te reageren.

Blijf leren met de kennis = kracht mail

Vul je gegevens in en ontvang maandelijks de Kennis = Kracht Mail van MILO Performance and Education.