2) Hoe spenderen we energie?

Topic Progress:

We kunnen uitgaande energie categoriseren om zo tot een beter overzicht te komen voor een individu. Hier liggen ook veel kansen om bewustzijn te creëren.

Je geeft namelijk niet alleen maar energie uit als je aan het sporten bent. Het verschil in verbranding tussen iemand die de hele dag achter zijn laptop zit en een zuster die de hele dag over de afdeling loopt is gigantisch. Maar je hebt ook individuele verschillen in verbranding waar je in eerste instantie niet aan denkt, die te maken hebben met karakter. Want de kletskous die niet stil kan zitten verbrandt meer op een dag dan iemand die heel relaxt is en altijd rustig van een afstandje zit te kijken.

Basaal metabolisme (BMR)

Dit is de hoeveelheid energie die je nodig hebt om te overleven. Deze geef je onder andere uit aan ademhalen en het kloppen van je hart, maar ook de processen die nodig zijn om cellen te vernieuwen. Door gebruik te maken van standaard formules kun je tot een getal komen dat in de buurt komt van je daadwerkelijke basale verbranding.

Thermisch effect van voeding (TEF)

De hoeveelheid energie die je nodig hebt om voeding te verbranden en te transporteren in je lichaam voor gebruik of opslag.

NEAT: Non Exercise Activity Thermogenesis

Dit is een categorie die enorm wordt onderschat en heel veel impact kan maken. Dit is alle beweging, zowel bewust als onbewust, die worden uitgevoerd buiten het sporten. Dit is het huis stofzuigen, boodschappen doen, naar je werk fietsen, wiebelen op je stoel en de afwas doen. Hier komen heel veel individuele verschillen naar voren die gaan over karakter, leefomgeving, gewoontes en cultuur.

Beweging

Doelgericht bewegen in de vorm van sporten.

Afbeelding 3: Een ruwe verdeling van de verschillende verbrandingscategorieën

In afbeelding 3 zie je dat je de meeste calorieën verbrandt door ‘niks’ te doen. Je basaalmetabolisme verbruikt de meeste calorieën. Als tweede zie je dat NEAT het meeste verbruikt. We overschatten vaak de invloed van sporten en onderschatten de invloed van een actievere levensstijl.

Module voortgang

Deze module

Earned Course Points:

contact ons

Op werkdagen doen wij ons best om binnen 24 uur op jouw mail te reageren.

Blijf leren met de kennis = kracht mail

Vul je gegevens in en ontvang maandelijks de Kennis = Kracht Mail van MILO Performance and Education.