2) Vetten

Topic Progress:

Deze macronutriënten zijn ook wel bekend als vetzuren en horen bij de lipide familie.

De primaire functies van vetten zijn:

  • Het opslaan van energie in de vorm van triglyceride
  • Ze zijn essentieel voor een gezond endocriene– en immuunsysteem.
  • Opname van in vet oplosbare vitamines (A,D,E, en K)
  • Ze vormen bouwstenen voor cellen
  • Ze spelen een rol in als transporteur in ons lichaam

Sommige vetten zijn essentieel, zoals omega 3 en omega 6.

Vetten bevatten 9 kcal per gram.

Hieronder een tabel waarin we vetten categoriseren (afbeelding 8) en daaronder een advies van de Nederlandse voedsel en warenautoriteit over vetinname (afbeelding 9).

Afbeelding 8: Verschillende vetbronnen per categorie
Afbeelding 9: Het advies van de Voedsel en Warenautoriteit omtrent vet

Zijn er goede en slechte vetten?

Er zijn verschillende debatten als het gaat om goede versus slechte vetten. Een algemeen standpunt is dat alle natuurlijk voorkomende vetten niet schadelijk zijn, mits in mate genuttigd. Echter is er wel een uitzondering, namelijk transvetten. Deze zijn door ‘ons’, de mens, gemaakt.

Ze zijn gemaakt omdat we daarmee voedsel langer kunnen conserveren en omdat ze het mondgevoel van voedsel op een positieve manier beïnvloeden.

Het gevaar is de structuur van deze vetten. Je lichaam neemt vetten op om onder andere celstructuren te maken. Na water bestaat ons lichaam voornamelijk uit vet en de vetten die we tot ons nemen bepalen dus voor een groot deel hoe ons lichaam is gestructureerd.

Het is voor ons lichaam erg lastig om transvetten goed op te nemen,. Vervolgens veranderen de transvetten de structuur van het celmembraan waardoor we nutriënten minder goed kunnen opnemen en afvalstoffen minder goed kunnen afvoeren (afbeelding 10).

Afbeelding 10: Celmembraan structuur voor (links) en na (rechts) een dieet met veel transvetten erin

Flexibele celmembranen zijn belangrijk voor onze gezondheid en het ontwikkelen van een stug celmembraan wordt gelinkt aan hart en vaatziekten, kanker en andere vormen van chronische ziekten.

Een algemeen advies is om ervoor te zorgen dat je een goede mix binnenkrijgt van verzadigde vetten, enkelvoudige en meervoudige onverzadigde vetten.

Je hebt misschien wel vaker gehoord dat mensen ‘Low carb’, oftewel weinig koolhydraten, eten. Sommige mensen doen dit omdat ze van iemand hebben gehoord dat koolhydraten je dik maken en dat ze alleen zo kunnen afslanken. Je kent misschien ook wel mensen die bang zijn voor producten met (veel) vet. Vet heeft van oudsher niet de beste reputatie door verschillende (achterhaalde) gedachtestromen in het verleden.

In de volgende video gaan we onder andere kijken naar de ‘beste’ manier van afslanken.

Module voortgang

Deze module

Earned Course Points:

contact ons

Op werkdagen doen wij ons best om binnen 24 uur op jouw mail te reageren.

Blijf leren met de kennis = kracht mail

Vul je gegevens in en ontvang maandelijks de Kennis = Kracht Mail van MILO Performance and Education.