Micro 3: Het daadwerkelijke examen!

Topic Progress:

Nu het echte werk.

Iedereen bereidt een les voor aan de hand van de casus die in de paragraaf hieronder staat. Die lesvoorbereiding neem je uitgeprint mee naar de les, vervolgens gaan we die les aan elkaar geven zoals in de laatste praktijkles. Een iemand coacht een onderdeel en de rest doet mee aan de les. We zullen de rollen wisselen tijdens het examen.

De examinatoren zullen de les observeren en kijken naar je coaching en organisatie. Je structuur, kennis van energiesystemen en anatomie wordt beoordeeld aan de hand van je lesvoorbereiding en door het stellen van vragen tijdens de les.

Tijdens het examen zullen de examinatoren ook vragen stellen. Dat kunnen vragen zijn als:

  • Wat als iemand aangeeft een rugblessure te hebben?
  • Wat als iemand de oefening technisch niet goed kan uitvoeren?
  • Welke spiergroepen spreken we aan met deze oefening?
  • Welke progressie zou je kunnen aanbieden?
  • In welke energiesysteem trainen we hier dominant?
  • Waarom heb je gekozen voor deze arbeidsrustverhouding?

Wij willen je opleiden tot een trainer die met zelfvertrouwen voor de groep staat omdat je in de voorbereiding met een duidelijke reden keuzes hebt gemaakt die leiden tot een les. Omdat je begrijpt welke bewegingen je aanbiedt, wat energielekken zijn en hoe je aanwijzingen en aanpassingen doet om die te voorkomen. Zo testen we de theorie.

In de les zelf kijken en luisteren we naar je coaching. Wees duidelijk, strict, breng energie mee, wees professioneel en biedt een luisterend oor waar nodig.

Onthoud: de professor, de entertainer en de sociaal hulpverlener.

De Examen Casus

Je geeft les aan een groep trainers. Ze komen uit verschillende disciplines, maar hebben allemaal ervaring met een vorm van krachttraining. Je gaat deze les geven in de ruimte waar de praktijklessen plaatsvinden  en je krijgt de hele ruimte om je les te geven.

  • Er zijn stangen, dumbbells, kettlebells en schijven. Zoveel als je nodig denkt te hebben.
  • Je kan tussen de 4 en 8 mensen verwachten in de les. Leeftijden lopen uiteen van 18 t/m 50 jaar maar iedereen kan een uur trainen en kan werken in alle energiesystemen.
  • Het is een nieuwe groep en we willen graag dat je een manier bedenkt dat iedereen elkaar wat beter leert kennen.

De doelstelling die je meekrijgt is het aanleren van een hip hinge en een circuittraining uitschrijven in het anaeroob a-lactische systeem.

Warming up

Algemeen – werken in het aerobe energiesysteem.

Specifiek – aansluitend op kern 1

Je hebt tussen de 10 en 15 minuten de tijd voor dit onderdeel.

Kern 1

Het aanleren van een hip hinge patroon

We willen 3 verschillende vormen zien:

  1. Een speelse uitdagende vorm waarbij je een externe cue (dwingende methode) gebruikt om de meest voorkomende compensatie patronen van de hip hinge te tackelen.
  2. Pure hip hinge die past bij het niveau van de groep. We willen niet dat mensen stilstaan, maar het moet wel technisch blijven. Dus zoek een passende organisatievorm. Je mag meerdere oefeningen gebruiken als ze passend zijn bij de opdracht.
  3. Dumbbell RDL aanleren waarbij je werkt in de rep range van 6-12 herhalingen. We willen dat je ze daadwerkelijk uitdaagt in die rep range. Dit is het uitgangspunt dus als jij vindt dat de DB RDL niet passend is voor deze groep mag je een andere RDL variant kiezen, maar dan wel met een goede argumentatie.

Iedereen onderdeel moet tussen de 8 en 16 minuten duren. We willen op je lesgeef formulier terugzien wat je organisatie en didactische methoden zijn.

Kern 2

We willen dat je een circuit ontwerpt in het anaerobe a-lactische energiesysteem

Aangezien de intensiteit hoog moet zijn en de rust tussen sets lang, willen we dat je de rusttijd gebruikt om aan de mobiliteit te werken van de latissimus dorsi en de pectoralis major en daarbij twee patronen traint, namelijk: anti-extensie en antirotatie.

Je hebt tussen de 30 en 40 minuten de tijd voor dit circuit.

Op het lesgeef formulier moeten we duidelijk kunnen aflezen wat de organisatie is, hoe jij de arbeidsrustverhouding monitort, hoe je ervoor zorgt dat ze de intensiteit kunnen blijven leveren, hoeveel volume je aanbiedt en wat je gaat coachen (didactiek).

Coolingdown

Sluit de training af en bied 3 stretches aan met coaching om de spiergroepen die we het meest hebben getraind te mobiliseren.

De gehele les mag in totaal niet meer dan 80 minuten duren.

FAQ – over de examencasus

  • Klopt het dat we een anaeroob a-lactisch circuit moeten maken?
    Ja dat klopt. Dit zal niet vaak voorkomen, maar ik wil je uitdagen om goed na te denken hoe je mensen in beweging houdt maar wel met de intensiteit speelt. Dit systeem is het meest extreem en daarom interessant!
  • Geef ik de hele les?
    Nee we gaan roteren. Dus je bereidt de hele les voor, we beoordelen je voorbereiding als geheel, maar je coacht maar 1 onderdeel. Welk onderdeel dat wordt? Dat hoor je op de examendag zelf.
  • Moet de speelse vorm heel actief zijn?
    Nee speels mag ook breder zijn dan dat. Denk aan vormen waarbij mensen elkaar beter leren kennen door vragen te stellen, vormen waar ze over moeten nadenken maar het kan ook wel actief zijn en fysiek uitdagend. Het is aan jou. Voor wat inspiratie kom je op een website als deze.
  • Moet ik in de rusttijd van kern 2 het stretchen en het trainen van de romp in 1 oefening combineren?
    Nee absoluut niet. Kijk vooral naar wat haalbaar is. In welke verdeling en met welke vorm worden de kwaliteiten het beste getraind. Je hebt voldoende tijd door de lange rust, dus neem die tijd ook.

Module voortgang

Deze module

Earned Course Points:

contact ons

Op werkdagen doen wij ons best om binnen 24 uur op jouw mail te reageren.

Blijf leren met de kennis = kracht mail

Vul je gegevens in en ontvang maandelijks de Kennis = Kracht Mail van MILO Performance and Education.